Jak naturalnie wzmocnić i zahartować organizm?

To nic, że za oknem upały i nikt jeszcze nie myśli o zimnie i zimie. Już teraz warto rozpocząć wzmacnianie i hartowanie organizmu. Im wcześniej się za to weźmiemy, tym lepsze efekty uda się nam osiągnąć. Być może w tym roku ominie nas przeziębienie, katar, grypa? Zresztą najlepiej kiedy wzmacnianie i hartowanie organizmu odbywa się przez cały rok. A nie w momencie, kiedy zaczyna się sezon chorobowy. Wtedy jest już najczęściej za późno, aby uzyskać zadowalające efekty.

Zdrowo się odżywiaj

Czosnek i pomidoryAby wzmocnić odporność organizmu najlepiej zacząć od odpowiedniego odżywiania. To, co jemy i jak jemy wpływa na kondycję całego organizmu. Jeśli nasza dieta jest zbilansowana, bogata w składniki odżywcze, witaminy, mikro i makroelementy, to jesteśmy na dobrej drodze do tego, aby wzmocnić nasz organizm. Jeśli natomiast nasza dieta składa się z wysoko przetworzonych produktów, hektolitrów słodzonych napojów, niezdrowych przekąsek, to nasz organizm jest osłabiony. Aby naturalnie wzmocnić organizm warto wprowadzić do diety:

  • Świeże owoce i warzywa. Teraz, w sezonie letnim, jest bardzo łatwo je kupić i to w przystępnych cenach. Warto więc wprowadzić je do codziennego jadłospisu.
  • Czosnek i cebulę. Spożywanie czosnku to chyba najlepsza metoda na wzmocnienie i zahartowanie organizmu. Aby pozbyć się nieprzyjemnego zapachu z ust po zjedzeniu czosnku, wystarczy zjeść trochę zielonej pietruszki. Nie tylko zlikwidujemy przykry zapach, ale dostarczymy też witaminę C naszemu organizmowi.
  • Nieprzetworzone produkty spożywcze takie jak: kasze, pełnoziarniste makarony, ciemne pieczywo.
  • Orzechy. Najlepiej orzechy bez dodatków smakowych i bez dodatku soli. Orzechy ziemne, orzechy włoskie, migdały, pistacje doskonale wzmacniają organizm.
  • Siemię lniane. Ma ono nie tylko dobroczynny wpływa na wzmocnienie organizmu, gdyż zawiera kwasy tłuszczowe omega 3 i witaminy, ale także doskonale sprawdza się jako naturalny środek na zaparcia.

Oczywiście dieta to nie wszystko. Zmiana nawyków żywieniowych pomaga naturalnie wzmocnić i zahartować organizm. Jest pomocna, nie zawsze jest wystarczająca.

Częściej się ruszaj

Spacer plażą

Odpowiednia dawka ruchu jest zbawienna dla każdego organizmu. Zwłaszcza, jeśli nasze codzienne zajęcia tego nie gwarantują. Bardzo często siedzimy całymi dniami w jednej pozycji i przesiadamy się z krzesła, na kanapę czy fotel. Do pracy i szkoły jeździmy autobusem, a spacery traktujemy jak zło. Tak być nie powinno. Odpowiednia dawka ruchu sprawia, że organizm staje się mocniejszy i łatwiej radzi sobie z niekorzystnymi czynnikami środowiskowymi. I nie musimy wyczynowo uprawiać sportu, wystarczy, że:

  • Pójdziemy na długi spacer. Może to być spacer do parku, lasu, nawet do sklepu. Czasem wystarczy zrezygnować z samochodu, komunikacji miejskiej i wrócić do domu na piechotę. Niekoniecznie codziennie, ale wtedy, kiedy możemy sobie na to pozwolić. Najlepszy jest spacer w chłodniejsze dni, gdyż on najlepiej hartuje.
  • Wsiądziemy na rower i pojedziemy przed siebie. Można też oczywiście wrócić na rowerze do domu. W większości dużych miast nie trzeba mieć nawet swojego roweru, gdyż te można wygodnie wypożyczyć.
  • Zapiszemy się na siłownię, fitness, taniec, crossfit, siatkówkę, tenis, basen itd. Oczywiście samo zapisanie się nie pomoże. Trzeba zacząć ćwiczyć. Ale taka aktywność jest nie do przecenienia dla kondycji naszego całego organizmu.
  • Będziemy ćwiczyli w domu. Po kilka minut dziennie. Najlepiej zaraz po przebudzeniu. Kilka przysiadów, skłony, pompki itd. Proste ćwiczenia, które pomogą się obudzić i aktywować cały organizm.
  • Ogólnie rzecz ujmując, każda aktywność fizyczna jest dobra i wpływa pozytywnie na wzmocnienie organizmu. Taki wysiłek hartuje organizm, gdyż eksponuje go na różne warunki. Zaczynają pracować inne partie mięśni niż zazwyczaj, poprawia się ogólna wydolność. Na dodatek komórki organizmu są lepiej dotlenione i stają się bardziej odporne na infekcję.

Systematyczne ćwiczenia, systematyczna aktywność fizyczna pozwala też redukować stres i wytwarza hormony szczęścia. Są nimi oczywiście endorfiny. Każdy z nas wie jak wspaniałe jest to uczucie, kiedy endorfiny zaczynają działać. Warto więc o to zadbać i postawić na aktywność fizyczną. To sprawi, że nasz organizm będzie wzmocniony i zahartowany. Aby jeszcze lepiej się zahartować i przygotować na niesprzyjającą aurę warto, oprócz odpowiedniej diety i wysiłku fizycznego, wprowadzić pewną czynność. Czynność, która zahartuje organizm.

Użyj zimnej wody

Zimny prysznicUżyj wody, czyli weź naprzemienny ciepły i zimny prysznic. Nic tak skutecznie nie hartuje i nie wzmacnia odporności jak stosowanie zimnego i ciepłego prysznica. Można stosować go rano lub wieczorem. Zasada jest taka, że hartowanie zawsze kończymy zimnym strumieniem wody. Jak zimnym? To zależy od naszych preferencji i od tego, jak długo stosujemy tą metodę. Osoby, które dopiero zaczynają hartować swój organizm tym sposobem, nie powinny decydować się na lodowaty strumień wody. Ci wszyscy, którzy hartują się od dłuższego czasu wiedzą, że nie ma niczego przyjemniejszego i bardziej pobudzającego od lodowatego prysznica.

UWAGA! Osoby z chorobami krążenia i chorobami serca powinny zasięgnąć opinii lekarza przed zastosowaniem tej metody hartowania.

Co ciekawe, ta metoda hartowania na też inne działanie. Doskonale wpływa na stan skóry i zmniejsza cellulit. Więc jeśli chcecie poprawić stan swojej skóry i przy okazji zahartować organizm, ta metoda będzie najlepsza.

Im wcześniej zaczniemy wzmacniać i hartować organizm tym lepsze efekty jesteśmy w stanie osiągnąć. Warto jednak podchodzić do tego z rozwagą gdyż, jeśli w złym momencie, lub zbyt intensywnie, zaczniemy hartowanie organizmu, możemy osiągnąć zgoła odmienny skutek. Możemy osłabić nasz układ odpornościowy. Dlatego lepiej zacząć odpowiednio wcześnie, i stopniowo, hartować organizm. Zmieniając dietę, stawiając na wysiłek fizyczny i biorąc zimne prysznice osiągniemy zadowalające efekty i będziemy zdrowi. Nawet, jeśli zachorujemy, to przebieg choroby będzie łagodniejszy, gdyż silniejszy organizm łatwiej sobie z nią poradzi.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *