Dlaczego kwas omega 3 to niezbędny składnik zdrowej diety?

Kwasy omega 3 są niezbędne do prawidłowego funkcjonowania całego organizmu. Dlatego właśnie kwas omega 3 jest niezbędnym składnikiem zbilansowanej diety. Wpływa on nie tylko na nasze samopoczucie i zdrowie. Jest też niezbędny do tego, aby długo cieszyć się ładnym wyglądem i urodą. Wpływa niemal na każdy aspekt działania naszego organizmu. Dlatego warto zadbać o to, aby był on obecny w naszych posiłkach.

Co to są kwasy tłuszczowe omega 3?

Kwasy omega 3 to nienasycone kwasy tłuszczowe. I są one niezbędne do prawidłowego działania organizmu. Do kwasów omega 3 zaliczany jest kwas alfa-linolenowy (ALA), Kwas ten odpowiada m.in. za likwidacje komórek, które mogą doprowadzić do powstania raka piersi. Mogą, (ale nie muszą) nieznacznie wpływać na zwiększenie szans zachorowania na raka prostaty.

Właściwości kwasów omega 3

Zanim zdecydujemy się na to, aby wprowadzić do naszej diety kwas omega 3 warto dowiedzieć się tego jak on działa. Na co wpływa i dlaczego należy dbać o odpowiedni jego poziom w organizmie. Kwasy omega 3 działają na cały organizm i można powiedzieć, że utrzymanie ich odpowiedniego poziomu ma kluczowe znaczenie dla utrzymania organizmu w zdrowiu i zwalczaniu niektórych schorzeń. Wystarczy wspomnieć o tym, że kwasy omega 3:
ochrona przed słońcem

  • Chronią skórę przed słońcem. Odpowiedni poziom kwasu omega 3 w organizmie pomaga chronić skórę przed poparzeniami. Chronią ją bowiem przed promieniowaniem UV. Ale tylko pod warunkiem, że naszym ciele znajduje się jej odpowiednia ilość. Więc jeśli macie zamiar się opalać i chcecie uniknąć przykrych skutków opalania, warto zadbać o to, aby w posiłkach znalazły się produkty bogate w kwasy omega 3.
  • Chronią przed rakiem. Przeprowadzono badania naukowe i dowiedziono, że kwasy omega 3 chronią skórę przed rakiem. To doskonały, bo naturalny i naukowo potwierdzony środek chroniący skórę przed rakiem. Przeprowadzono też badania, które udowodniły, że kwasy omega 3 mogą skutecznie zmniejszyć nie tylko rozmiary nowotworu, ale też ograniczyć szansę jego przerzutów.
  • Odpowiadają za wygląd i stan paznokci. Każdy, kto chce mieć ładne paznokcie powinien zadbać o to, aby jego dieta była bogata w kwas omega 3, oraz krzem, wapń, cynk. Kwas ten pozwala na wzmocnienie i uelastycznienie paznokci. Dzięki niemu można się więc pozbyć ich kruchości i łamliwości.
  • Odpowiadają za stan skóry. Odpowiednia ilość tych kwasów sprawia, że skóra jest elastyczna i doskonale nawilżona oraz odpowiednio natłuszczona. Niedobór kwasów omega 3 może być przyczyną powstawania łupieżu, egzemy, przesuszania się skóry.
  • Odpowiadają za ładne pięty. Ich niedobór sprawia, że nasze pięty zaczynają pękać, a my szukamy sposobów na pękające pięty. W wielu wypadkach wystarczy tylko zwiększyć ilość kwasów omega 3 w diecie, aby stan stóp uległ znaczącej poprawie.
  • Wpływają korzystnie na pracę mózgu. Odpowiadają za procesy zapamiętywania, rozumienia, kreatywne myślenie. Wpływają na mózg przez całe nasze życie. Od jego kształtowania w łonie matki, poprzez lata młodzieńcze, dorosłość i starość. Odpowiedni poziom kwasów sprawia, że nasz mózg funkcjonuje sprawnie i jesteśmy bardziej kreatywni, mądrzejsi, lepiej zapamiętujemy i kojarzymy fakty.
  • Są niezbędne do prawidłowego rozwoju płodowego i przebiegu ciąży.
  • Skutecznie wspomagają pracę serca. Rozrzedzają krew i zapobiegają powstawaniu skrzepów oraz zatorów.
  • Wzmacniają kości i łagodzą bóle reumatyczne, które mogą się pojawić w każdym wieku. Są skuteczne w leczeniu osteoporozy, gdyż ułatwiają wchłanianie wapnia.
  • Zwiększają naturalną odporność organizmu. Dlatego odpowiedni ich poziom sprawia, że rzadziej zapadamy na przeziębienia, opryszczkę, wszelkiego rodzaju grzybice. Mogą też zapobiegać występowaniu alergii a także je leczyć.

Jakie są źródła kwasów omega 3

Chcąc zadbać o odpowiednio zbilansowaną dietę, musimy sięgnąć po produkty zwierające dużą ilość kwasów omega 3. Przyjmuje się, że największą ich ilość zawierają ryby i, że kwasy pochodzenia zwierzęcego są lepiej przyswajalne niż te, które pochodzą z roślin. Ale odpowiednie produkty roślinne także pozwolą na przyswojenie odpowiedniej ilości kwasu omega 3.

UWAGA! W przypadku ryb musimy bardzo uważać, gdyż nie zawsze możemy sprawdzić, w jakim środowisku żyły przed złowieniem. Morza są coraz bardziej zanieczyszczone i ryby mogą zwierać szkodliwe substancje. Warto o tym pamiętać i wybierać ryby z certyfikowanych miejsc połowów.

Teraz pewnie zastanawiacie się, w jakich pokarmach najwięcej jest kwasów omega 3. Są to:
owoc awokado

  • Kawior. Drogi, ale bogaty w kwasy omega 3.
  • Ryby słono i słodkowodne, skorupiaki, owoce morza. Bardzo dużo jest ich w: mintaju, dorszu, tuńczyku, makreli, śledziu, pstrągu, łososiu, ostrygach, mulach, przegrzebkach.
  • Tran. Obecnie dostępne są różne rodzaje tranu, warto więc wybrać taki, który będzie nam najbardziej smakował.
  • Migdały i orzechy, zwłaszcza orzechy włoskie.
  • Oleje roślinne, ze szczególnym uwzględnieniem oleju lnianego, rzepakowego, arachidowego.
  • Siemię lniane i nasiona chia.
  • Owoce awokado i mango.
  • Mięta, tymianek, bazylia.

Jak widać kwasy omega 3 są obecne w pożywieniu i można bez problemu wprowadzić je do diety. Trzeba tylko pamiętać o tym, aby dieta była zbilansowana. Niedobory kwasu omega 3 są niekorzystne, ale jego zbyt duża ilość także nie wpływa korzystnie na nas. Dlatego tak ważna jest zbilansowany i przemyślany sposób odżywiania. Jeśli cierpimy na poważne niedobory kwasów omega 3 warto zastanowić się nad sięgnięciem po sprawdzone preparaty zawierające właśnie te kwasy.

3 komentarze do wpisu “Dlaczego kwas omega 3 to niezbędny składnik zdrowej diety?

  • 3 sierpnia 2018 o 19:02
    Permalink

    To zdjęcie z awokado to chyba w złym miejscu 🙂

    Odpowiedz
    • 6 sierpnia 2018 o 14:11
      Permalink

      Poprawione. Dziękujemy za czujność.

      Odpowiedz

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *