Ćwiczenia na mięśnie Kegla

Mięśnie dna miednicy, czyli inaczej mięśnie Kegla to niezwykle ważne mięśnie dla prawidłowego funkcjonowania. Do ich uszkodzenia lub osłabienia najczęściej dochodzi w wyniku starzenia się organizmu. Także przebyte operacje czy ciąże wpływają na ich osłabienie. Osłabione mięśnie dna miednicy są najczęstszą przyczyną nietrzymania moczu.

Dlatego warto zadbać o nie i profilaktycznie wykonywać ćwiczenia, które pozwolą utrzymać te mięśnie w sprawności. Wykonując profilaktycznie ćwiczenia mięśni Kegla zapobiegamy pojawieniu się problemów z utrzymaniem moczu. W przypadku mężczyzn, ćwiczenie mięśni dna miednicy zapobiega też problemom z prostatą. W przypadku kobiet, silne i odpowiednio elastyczne mięśnie Kegla ułatwiają poród. Więcej informacji o mięśniach Kegla, znaleźć można w tym wpisie.

Systematyczne wykonywanie ćwiczeń

Aby ćwiczenia mięśni Kegla były skuteczne, należy wykonywać je systematycznie. Skoro są to mięśnie, to ćwiczenia wpływają na ich wzmocnienie. Systematyczność jest niezwykle ważna, jeśli chcemy osiągnąć długotrwałe efekty. Sam doktor Kegel, od którego nazwiska zostały nazwane te mięśnie, zalecał aby ćwiczyć mięśnie trzy razy dziennie. Każda seria ćwiczeń powinna trwać od pięciu do dziesięciu minut.

Jak wykonywać ćwiczenia na mięśnie Kegla?

Ćwiczenia mięśni dna miednicy są stosunkowo proste i można je wykonywać nawet w pracy czy w toalecie. Warto zadbać o to, aby wykonywać je prawidłowo, czyli:

  • Napinając mięśnie dna miednicy, nie napinamy mięśni pośladków, ani mięśni brzucha. Pracują tylko mięśnie dna miednicy.
  • Nie należy wykonywać ćwiczeń podczas oddawania moczu. To wydawać się może trochę dziwne. Przecież to podczas oddawania moczu, mamy największą kontrolę nad tym, jak pracują mięśnie Kegla. Możemy wyczuć gdzie się znajdują i czy prawidłowo pracują. To jest fakt. Ale ćwiczenia wykonywane podczas oddawania moczu sprawiają, że pojawiają się trudności z jego oddawaniem. Pojawiają się kłopoty z pełnym opróżnianiem pęcherza, co może prowadzić do pojawienia się infekcji dróg moczowych.
  • Pamiętać o prawidłowym oddychaniu. Wiele osób podczas ćwiczeń wstrzymuje oddech, co nie jest korzystne. Należy normalnie oddychać i nie wykonywać ćwiczeń na wstrzymanym oddechu.

WAŻNE! Efekty ćwiczeń nie są widoczne od razu. Pierwsze efekty mogą pojawić się nawet po kliku tygodniach. Dlatego nie należy się zniechęcać po pierwszym tygodniu. Systematyczne wykonywanie ćwiczeń sprawi, że efekty się pojawią.

Jak ćwiczyć mięśnie Kegla?

Skoro wiemy już jak zlokalizować mięśnie Kegla, warto przystąpić do ćwiczeń. Ćwiczenia są bardzo proste. W większości przypadków wystarczy zaciskać te mięśnie na np. 5 sekund i rozluźniać ucisk. Można to robić na stojąco, siedząco lub leżąco. Czyli można te ćwiczenia wykonywać nawet w pracy, siedząc przy biurku, jadąc samochodem, idąc na zakupy, będąc w kinie. Wykonujemy je minimum trzy razy dziennie.

W początkowej fazie najlepiej zacząć od krótkich serii ćwiczeń. Czyli pięć skurczów i rozkurczów mięśni z przerwą między nimi w seriach po 3 – 4 powtórzenia. Po pewnym czasie zwiększamy serię skurczów do 10, 15, 20. Można też jednocześnie wydłużać skurcz do 10 sekund. Podczas ćwiczeń warto też skracać skurcze do 1 – 2 sekund i powtarzać intensywnie w serii po 20 skurczy. Można też napinać i rozluźniać mięśnie tak szybko, jak tylko jesteśmy w stanie. Wszystkie te kombinacje ćwiczeń sprawią, że nasze mięśnie staną się bardziej wytrzymałe i elastyczne.

Na samym początku ćwiczenia te mogą być bardzo trudne i męczące. Nie należy się jednak poddawać i warto systematycznie ćwiczyć. W początkowej fazie ćwiczeń najlepiej wykonywać je wolno i ograniczać liczbę powtórzeń na rzecz odpowiedniego i dokładnego wykonania ćwiczeń.

UWAGA! Podczas wykonywania ćwiczeń nie należy napinać mięśni brzucha!

Urządzenia do ćwiczeń mięśni Kegla

Na rynku dostępne są różnego rodzaju sprzęty, które ułatwiają ćwiczenia mięśni Kegla. Dla kobiet przeznaczone są stożki dopochwowe, elektrostymulatory dopochwowe, czy kulki gejszy. Są one skuteczne, jednak muszą być umieszczane w pochwie, więc nie są zbyt wygodne i nie zawsze (nie w każdej sytuacji) można ich używać. Trzeba też zadbać o odpowiednią higienę takich urządzeń. Są też specjalne krzesła do ćwiczeń mięśni dna miednicy. Część z tych sprzętów można używać samodzielnie, ale część wymaga konsultacji z lekarzem lub fizjoterapeutą.

Z dobrze poinformowanych źródeł wiemy, że już niedługo na rynku pojawi się nowy sprzęt, który ułatwia ćwiczenia mięśni kegla. Jego największą zaletą jest fakt, że może być stosowany przez zarówno kobiety jak i mężczyzn. Jest bardzo higieniczny i stosuje się go będąc w ubraniu. To nowa jakość w ćwiczeniach mięśni Kegla. Sposób bardzo wygodny, nowoczesny i niezwykle skuteczny. To zupełnie nowa jakość w ćwiczeniu mięśni dna miednicy. Już niedługo postaramy się przedstawić więcej informacji oraz obszerny test tego sprzętu. Wszystkich zainteresowanych zapraszamy do subskrypcji powiadomień.

Jak więc doskonale widać, ćwiczenia na mięśnie Kegla są bardzo proste. Wymagają tylko systematyczności i cierpliwości. Efekty jakie można osiągnąć są niezwykle zadowalające. Warto więc zdecydować się na wykonywanie tych ćwiczeń.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *